logo-mini
پایتون

پایتون بهترین در جهان!

به اشتراک گذاری این پست

پایتون بهترین در جهان!

کاربردهای پایتون از زیرساخت‌های محلی و سیستم‌های ابری تا طراحی سایت و برقراری ارتباط با پایگاه داده‌ی SQL، یعنی تقریباً هر چیزی را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما علی‌رغم حوزه‌ی وسیع‌اش، یادگیری آن بسیار ساده و راحت باقی مانده است.

با توجه به جهان شمول بودن این زبان برنامه نویسی، همیشه توصیه می‌شود که توسعه‌دهنده‌ها به خوبی آن را بلد باشند. در واقع، پایتون یکی از سه زبان برنامه نویسی پر درآمد دنیاست. کدنویسی که در برنامه نویسی با پایتون ماهر باشد، به طور متوسط می‌تواند سالانه یک عدد شش رقمی (به دلار) درآمد داشته باشد.

ویژگی های اصلی زبان برنامه نویسی پایتون
مهم ترین دلایلی که باعث محبوب شدن زبان پایتون شده سادگی اون هست. سادگی به این معنی که شما با کمترین کدنویسی ممکن و به سرعت میتونید برنامه مورد نظرتون رو بنویسید. از طرف دیگه نحو و دستورات این زبان به زبان انسان خیلی نزدیک هست و این خوانایی برنامه رو بالا میبره. یکی دیگر از ویژگی های مهم پایتون چند پلتفرم بودن اون هست. شما میتونید برنامه رو بدون تغییر یا با تغییرات جزئی در سیستم عامل های مختلفی اجرا بگیرید. برنامه های نوشته شده با پایتون بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش، یونیکس، لینوکس، سولاریس و … قابل اجرا هست که این ویژگی قدرت زیادی رو به برنامه نویسان این زبان داده. پایتون از برنامه نویسی شئ گرا به خوبی پشتیبانی میکنه. از دیگر ویژگی های پایتون قابلیت درون سازی کد هست. این ویژگی به این معنی هست که میتونید قسمتی از برنامه رو با زبان دیگری بنویسید و اون رو در میان کدهای پایتون قرار بدید. به عنوان مثال از کدهای زبان جاوا یا C++ میتونید در درون کدهای برنامه تون که به زبان پایتون نوشته شده استفاده کنید. پایتون دارای کتابخانه‌های گسترده ای هست. تقریبا میشه گفت برای هر موضوعی که بخواهید در رابطه با آن کد بنویسید، کتابخانه ای در پایتون وجود داره. کتابخانه هایی برای ایجاد اسناد، رابط کاربری، هوش مصنوعی، برنامه نویسی وب، بازی سازی و ….

چرا پایتون برای مبتدیان انتخاب خوبی است؟

آسان در یادگیری، خواندن و نوشتن

برعکس سی‌شارپ و زبان های دیگر، سینتکس پایتون قابلیت خوانایی بسیار خوبی برای انسان دارد و از طرفی بسیار کوتاه است. به عنوان یک مبتدی این ویژگی ها باعث می شود شما سریع‌تر پایه های این زبان را یاد بگیرید و سریع‌تر بتوانید تا زمینه های مختلف رشد کنید. با یک برانداز ساده کدهای پایتون می توانید پی ببرید که کدها در حال انجام چه کاری هستند. در تقابل با پایتون، زبان های دیگری وجود دارد که برای نوشتن همان وظایف در پایتون نیازمند کدها بیشتری هستند و علاوه بر آن بسیاری از اوقات سینتکس آنها واقعا دور از زبان انسان است.

به‌خاطر سپردن سینتکس کمتر

براساس وجود سادگی بسیار زیاد در سینتکس پایتون شما نیازی ندارید که برای بخش های مختلف برنامه سینکس های متفاوت بسیاری را به خاطر بسپارید. این کار باعث می شود که ساعت های بسیاری از وقت خودتان را در موارد مهم تری از جمله مفهوم کلی برنامه و منطق برنامه بجای به خاطر سپردن سینتکس و تمرکز روی آن صرف کنید. همانطور که گفته شد این قابلیت به شما کمک می کند تا روی توانایی های برنامه نویسی خود بیشتر متکی باشید تا روی حفظ کردن دستورات و بخاطر سپردن آنها.

وجود سینتکس کمتر به این معنا است که توسعه دهنده در برنامه خود کمتر اشتباه می کند. با گذشت سال ها از عمر پایتون، ایده های جدیدی به آن اضافه شده و لزومات بسیاری در کنار آن قرار گرفته اما تمام اینها باعث نشده اند که تغییری در سینتکس کلی پایتون بوجود بیاید. متدها و روش های کدنویسی که شما امروز در پایتون پیاده سازی می کنید دقیقا همان چیزهایی هستند که ۱۰ سال پیش نیز از آن ها استفاده می شد. این حالت باعث می شود که شما بتوانید برنامه های پایتون را که در هر سالی نوشته شده است، بتوانید بخوانید.

شیوه های درست برنامه نویسی در آن قرار گرفته است

وقتی مفهوم جدیدی را یاد می گیرید بعد از آن بهترین زمان برای یادگیری استانداردهای آن در صنعت مربوطه و شیوه های درست برنامه نویسی مربوط به آن مفهوم، است. پایتون شما را در این راه پوشش می دهد. در دنیای برنامه نویسی هزاران استاندارد مختلف وجود دارد که همیشه شما را با پایه های برنامه نویسی آشنا می سازند. شیوه کنگره گذاری کدها -indent- در پایتون مثال خوبی است. این شیوه به شما کمک می کند تا کدهای خود را سازمان دهی شده نگه دارید و خوانایی آنها را بیشتر کنید. این شیوه یکی از ضروریات زبان پایتون است. کنگره گذاری در پایتون به مفسر ما می گوید که هر دستور خاص به چه میزان بلاک متنی برای اجرا کردن دارد.

به عنوان مثال می توانید در تصویر زیر اهمیت کنگره گذاری پایتون را در مقایسه با جاوا اسکریپت مشاهده کنید. در کدنویسی مربوط به پایتون کدها به صورت بسیار خوبی توسط توسعه دهندگان دیگر قابلیت خواندن دارد.

پایتون یک زبان شئ گرا است

هر توسعه دهنده‌ای نیاز دارد که راجع به شئ گرایی اطلاعات مفیدی داشته باشد، این ویژگی است که در پایتون قرار گرفته است. این شیوه مشکل ساختن داده ها و اشیا در پایتون را برای ما حل می کند. این مفهوم ساده چیزی است که باعث شئ گرا بودن پایتون می شود. قبل از اینکه ویژگی شئ گرایی به زبان برنامه نویسی اضافه شود برنامه نویسان مجبور بودن تا از برنامه نویسی رویه‌ای استفاده کنند. این حالت یک رویکرد ساده بود که باعث می شود هر خط کدی که نوشته می شود در یک زمان تنها برای حل یک مسئله استفاده شود. اینگونه کدنویسی انعطاف پذیری ندارد. بجای آن برنامه نویسی شئ گرا وارد شد که به شما اجازه ساختن اشیا معنطف پذیر را می داد. با این ویژگی حال می توانید با استفاده از یک محاسبه منحصر به فرد همزمان چندین هدف مختلف را برنامه نویسی کنید و نتایج مختلفی از آن دریافت نمایید.

یادگیری مواردی چون کلاس ها، ارث بری و … کلیدهای اصلی برای پیشرفت به عنوان یک توسعه دهنده است. درکنار بودن ویژگی شئ گرایی داخل خود پایتون، کتابخانه ها و مدلهای دیگری وجود دارد که می توانید به محیط توسعه پایتون خود اضافه کنید و قابلیت های شئ گرایی برنامه خود را ارتقا دهید. این ابزارها شما را قادر می سازند که همزمان با تولید برنامه ای خوب و مناسب، سرعت توسعه برنامه‌هایتان را بیشتر کنید.

زبان مورد تقاضا

هرکدام از این موارد که گفته شد اگر اهمیتی نداشت باعث نمی شد که پایتون در صنعت برنامه نویسی به این میزان مورد توجه قرار بگیرد. پایتون به صورت وسیعی در علم داده، ساخت وب اپلیکیشن و توسعه بازی استفاده می شود. برخی از شرکت های محبوبی که از پایتون استفاده می کنند شامل، گوگل، فیسبوک، دراپ‌باکس، آی‌بی‌ام، ناسا، EA و ۲k Games هستند. البته شما می توانید لیست کاملترین از این موارد را در این لینک مشاهده کنید. این شرکت ها معمولا برای سهولت، انعطاف پذیری و قدرت پایتون از آن استفاده می کنند. با استفاده از پایتون آنها تقریبا هر مشکلی که دارند را می توانند حل نمایند. آیا می خواهید اپلیکیشن‌تان برای میلیون ها کاربر جوابگو باشد؟ پایتون به آسانی این کارها را برای‌تان انجام می دهد. آیا به سرعت بالایی در اپلیکیشن خود نیاز دارید؟ پایتون تقریبا دوبرابر روبی سریع است. می خواهید میزان کدهای نوشته شده خود را بهینه‌تر کنید؟ پایتون تقریبا کوتاهترین سینتکس را به شما ارائه می دهد.

هر شرکتی به پایتون نیاز دارد.

با تمام این حرف ها که گفته شد نتیجه می‌گیریم فردی که پایتون را یاد می گیرد می تواند در انتظار یک شغل خوب در سطح جهان باشد. این جهان نیاز به توسعه دهنده بیشتر پایتون دارد و مطمئن باشید که نمی توانید زبانی بهتر از پایتون برای شروع پیدا کنید. پایتون فرایند یادگیری شما را بسیار سریع می کند و شما را برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده خوب هدایت می نماید. پایتون منابع بسیار خوبی برای یادگیری نیز دارد و از آن گذشته جامعه پشتیبان بسیار قدرتمندی در پشت آن است.

در پایان میتونم بگم شروع پایتون توی هر سنی و هر سطح دانشی امکان پذیر هست و حتما بهتون پیشنهاد میکنم…

محمدرضا محمودی

محمدرضا محمودی هستم ، سعی شده در این وبلاگ مطالب مفید و کارامدی قرار بگیره ، از اینکه وقت میگذارید و مطالب رو مطالعه میکنید متشکرم... حتما نظرات خودتون رو ارسال کنید


نظر بدهید