logo-mini
تفاوت سیستم‌های تحت وب on-premises و سیستم‌های ابری

تفاوت راه اندازی بستر نرم افزار در کلود با سیستم‌های on-premises

به اشتراک گذاری این پست

تفاوت راه اندازی بستر نرم افزار در کلود با سیستم‌های on-premises

در سال های اخیر و با ارتقاء فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و اینترنت اشیا مهندسی فرآیندهای تجاری به عنوان یک نیاز برای سازمان ها پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. همچنین نیاز سازمان ها به جمع آوری اطلاعات جامع و کامل، آن ها را به سمت دستیابی به نرم افزار ERP جدید با ظرفیت مدیریت این ویژگی ها یا ارتقای سیستم های خود بر اساس آن سوق داده اند.

امروزه استفاده شرکت ها از سیستم‌های ERP به طور فزاینده‌ای  افزایش یافته است، به طوری که پیش بینی می گردد ارزش بازار آن تا سال 2026 به 60.23 میلیارد دلار خواهد رسید.

در سال های اخیر و با ارتقاء فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده ها و اینترنت اشیا مهندسی فرآیندهای تجاری به عنوان یک نیاز برای سازمان ها پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. همچنین نیاز سازمان ها به جمع آوری اطلاعات جامع و کامل، آن ها را به سمت دستیابی به نرم افزار ERP جدید با ظرفیت مدیریت این ویژگی ها یا ارتقای سیستم های خود بر اساس آن سوق داده اند.

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها در رابطه با انتخاب نوع  استقرار فضای ابری در برابر استقرار داخلی(On-Premise) مردد هستند که کدام یک برای آنها بهترین گزینه می باشد. بهترین نقطه برای شروع، تجزیه و تحلیل شرایط،وضعیت مالی و الزامات تجاری خاص هر سازمان است.

 

تفاوت On-Premise و Cloud چیست؟

تعریف On-Premise

در نرم افزارهای on-permis، همه چیز از پیاده سازی گرفته تا استفاده در داخل شرکت  اتفاق می افتد و  سرورها نیز در داخل شرکت قرار داد.همچنین تعمیر و نگهداری، ایمنی و به روز رسانی سرور ها نیز از وظایف خود سازمان  می باشد. این شرکت ها نرم‌افزاری را که خریداری می‌کنند روی سرورهای خود نصب می کنند و اغلب باید بر روی نرم‌افزار های پایگاه داده پیشرفته، سرورهای قدرتمند و سیستم‌عامل سرمایه‌گذاری کنند.
از آنجایی که هیچ مالکیت شخص ثالثی وجود ندارد، شرکتی که از نرم‌افزار داخلی استفاده می‌کند مالکیت کامل آن را در اختیار دارد.

 

تعریف رایانش ابری

در این مدل محل ذخیره سازی اطلاعات بر روی فضا های ابری می باشد که توسط شرکت ها در اختیار خریداران قرار میگیرد.
نرم افزار Cloud که با نام Software-as-a-Service (SaaS) نیز شناخته می شود، نیاز به زیرساخت ها یا مجوزهای اضافی را از بین می برد. معمولا ارائه دهندگان نرم افزار ابری هزینه ای سالانه برای نگهداری سرورها، شبکه ها و نرم افزارها دریافت می کنند. همچنین اغلب کاربران می توانند به وسیله یک پورتال وب اطلاعات مربوطه از ارائه دهنده گان را مشاهده نمایند.
علیرغم حفظ حریم خصوصی در صورت انتخاب گزینه اشتراکی،مشتریان می توانند یک فضاء کاملا خصوصی را انتخاب نمایند که اگر چه امکان سفارشی سازی بیشتری دارد ولی هزینه بیشتری را به همراه دارد.

 

On-Premise ERP چیست؟
ERP یا سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی همه انواع فرآیندهای تجاری را از حسابداری گرفته تا تجزیه و تحلیل، کنترل موجودی و زنجیره تامین را هماهنگ می کند.

نرم افزار ERP on-premise در مکانی فیزیکی وجود دارد که تعمیر و نگهداری نیز توسط شرکت انجام می شود. این راه‌حل‌های ERP امکان ادغام تخصصی با سیستم‌های تجاری فعلی را فراهم می‌کنند.

Cloud ERP  چیست؟
با استفاده از ERP ابری، شرکت‌ها از پلتفرم‌ها و خدمات رایانش ابری برای ثبت تحولات فرآیند کسب ‌و کار استفاده می‌کنند.  شرکت ها از طریق اینترنت به نرم افزار خود دسترسی دارند.
منابع رایانش ابری هزینه بسیار کمتری دارند.

نکات مهم در انتخاب Cloud ERP در مقابل On-Premise ERP
صرف نظر از اینکه یک شرکت کدام استقرار ERP را انتخاب می کند، آنها می توانند انتظار تأثیر قابل توجهی در تمامی فرآیند های تجاری داشته باشند. در ادامه چند فاکتور مهم برای انتخاب هر یک از این راه حل های ERP را بررسی میکنیم. 

1 – هزینه مالکیت
برخلاف سیستم‌های ERP ابری، راه‌حل‌های on-premise معمولاً دارای هزینه‌های قابل توجه و سرمایه‌گذاری مستمر برای خرید و مدیریت نرم‌افزار، سخت‌افزار، سرورها و امکانات حیاتی برای آن هستند.
شرکت‌های بدون داشتن نیروی متخصص کافی در فناوری اطلاعات ممکن است برای نگهداری  سیستم‌های on-premise با مشکل مواجه شوند. بودجه و منابع انسانی قابل توجهی نیز برای حفظ عملکرد سیستم در بهترین فرم آن مورد نیاز است.
علاوه بر این، ارتقاء سیستم‌های on-premise ممکن است به معنای استقرار مجدد سیستم در ایستگاه‌های کاری مختلف و پیاده‌سازی مجدد سفارشی‌سازی‌ها و ادغام‌های تجاری متعدد نرم‌افزار قبلی باشد.

از سوی دیگر، ERP مبتنی بر ابر هزینه اولیه کمتری دارد، زیرا پیاده‌سازی نرم‌افزار مستلزم بررسی دقیق نیازهای شما است و دسترسی به آن از طریق وب می باشد. همه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در این مدل برای ارائه‌دهنده آن می باشد. آنها زیرساخت فناوری اطلاعات را نگهداری می‌کنند، سیستم را فعال نگه می‌دارند، داده‌ها را ایمن می‌کنند و به‌روزرسانی‌هایی را ارائه می‌کنند که سفارشی‌سازی‌ها را نقض نمی‌کنند.

اجازه دادن به ارائه‌دهنده ERP ابری برای در دست گرفتن کنترل کامل بک‌اند، تضمین می‌کند که واحد فناوری اطلاعات شما بر نوآوری و رشد کسب‌وکار تمرکز دارند. به این ترتیب، آنها برای نگهداری و مدیریت سیستم‌های داخلی که ممکن است کارآمد نباشند، زمان و انرژی خود را بیهوده هدر نمی دهند.
هزینه های مدل اشتراک  ERP مبتنی بر ابر قابل پیش بینی است (بدون در نظر گرفتن تورم در ایران) و امکان مدیریت جریان نقدی و برنامه ریزی عالی را فراهم می کند. ERP مبتنی بر ابر ممکن است تا 50٪ کمتر از ERP داخلی در طول چهار سال در یک شرکت با 100 کارمند هزینه داشته باشد.

2 – ارتقاء و بهبود سیستم

سفارشی‌سازی‌ها برای ERP on-premise ارتباط تنگاتنگی با استقرار فعلی نرم‌افزار موجود شما دارند. امکان دارد ارتقاء و به‌روزرسانی‌های محصول جدید از ارائه دهنده ERP، سفارشی‌سازی‌های قبلی شما را پاک نماید. 
بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای اینکه با مشکلات شخصی‌سازی به‌روزرسانی مواجه شوند، کسب‌وکار خود را با فناوری‌های قدیمی اداره کنند. تقریباً دو سوم از کسب و کار های تجاری با اندازه متوسط، برای انجام فعالیت های خود از  نسخه های منسوخ شده نرم افزار ERP استفاده می کنند.

با این حال،  ERP ابری در مسیر ارتقا وجود دارند، به این معنی که ارائه‌دهنده دائماً به‌روزرسانی‌ها را برای نرم‌افزار ERP شما انجام می‌دهد. پلتفرم های ابری به طور خودکار سفارشی‌سازی‌ها و ادغام‌های شما را به نسخه‌های نرم‌افزار جدیدتر و پیشرفته‌تر بدون نیاز به هزینه های بالا منتقل می‌کنند.

3 – عملکرد فنی سیستم

در مقایسه on-premise در مقابل cloud، وقتی صحبت از عملکرد می شود، ERP های ابری عملکرد بسیار بهتری را دارند.

معماری نرم‌افزار Cloud حداکثر عملکرد شبکه را به صورت مطلوب ارائه می‌کند و امکان دسترسی بهتر برنامه را نسبت به  on-premise فراهم می‌کند. این عملکرد بهینه شده با نیازهای شما سازگار است و حتی در زمان اوج کسب و کار، ERP ابری به صورت پویا منابعی را برای تطبیق با افزایش فعالیت ها فراهم می کند. این در حالی است که در مدل on-premise ممکن است تیم های فناوری اطلاعات برای دستیابی به سطوح کارایی مناسب در ساعات شلوغی با مشکل مواجه شوند. حتی ممکن است نتوانند نتایج عملکرد سیستم را به صورت منظم به مدیریت گزارش بدهند.

ارائه دهندگان Cloud ERP عملکرد برتر، دسترسی بیشتر و امنیت بهبود یافته را ارائه می دهند. آنها گواهینامه های استاندارد امنیتی داده ها را ارائه می دهند که با استانداردهای به روز نیز مطابقت دارد.

4- دسترس پذیری
ممکن است از راه دور به سیستم‌های ERP on-premise دسترسی داشته باشید، اما معمولاً برای دسترسی به آن در حالت تحت وب به یک اپراتور و پشتیبانی آن نیز نیاز دارید. از آنجایی که ممکن است مشکلات امنیتی و ارتباطی وجود داشته باشد، در صورتی که کارمندان به فایل‌ها در دستگاه‌های شخصی دسترسی داشته باشند، اجرای اقدامات امنیتی سخت‌گیرانه ضروری است.
با این حال، فضای ابری متفاوت است: برای دسترسی به داده های خود از دستگاه تلفن همراه معمولاً فقط به اتصال اینترنت نیاز دارید. انعطاف پذیری و دسترسی بالا دو ویژگی مهم سیستم های ابری می باشد. از آنجایی که کارمندان شما می توانند از هر جایی به منابع شرکت دسترسی داشته باشند، سیستم های ERP ابری منجر به نرخ تعامل بالاتری می شوند.

 

مزایای استفاده از  ERP On-Premise

مهم ترین دلایل استفاده از یک سیستم on-premise در شرکت ها عبارتند از:

• هزینه های اولیه خرید تجهیزات رایانه  ای آن در طول زمان امکان دارد از هزینه های پرداخت های متناوب نرم افزار های ابری کمتر باشد.
• شرکت ها کنترل و مالکیت کامل سخت افزار، داده ها و پلتفرم را دارند.
• اتکای صفر به سرورهای خارجی برای اتصال.

معایب استفاده از ERP On-Premise

• هزینه سرمایه اولیه قابل توجهی، علاوه بر هزینه های پشتیبانی و عملیاتی.
• تعمیر و نگهداری کاملاً بر عهده  شرکت است.
• استقرار کندتر از ERP ابری است زیرا مستلزم نصب بر روی چندین سرور و ایستگاه کاری است.

مزایای استفاده از نرم افزار Cloud ERP

در اینجا مزیت های ERP مبتنی بر ابر آورده شده است:

• نرم افزار Cloud دسترسی بالایی را ارائه می دهد.
• هزینه های اولیه صفر، ERP ابری را مقرون به صرفه نگه می دارد.
• هیچ مسئولیت نگهداری از جانب مشتری وجود ندارد.
• ارائه دهندگان Cloud ERP از بالاترین استانداردهای امنیتی استفاده می کنند.
• Cloud ERP استقرار سریعتری  را نسبت به on-premise ارائه می دهد.

معایب استفاده از نرم افزار Cloud ERP

اگرچه راه‌حل‌های ERP ابری نوآورانه و ایمن هستند، اما همچنان دارای معایبی هستند. این معایب شامل موارد ذیل می باشد:

• بهره‌وری در استفاده از نرم‌افزار ERP ابری به داشتن اتصال دائمی به اینترنت قابل اعتماد بستگی دارد.
• هزینه کل مالکیت راه حل ERP ابری ممکن است بیشتر از هزینه اولیه باشد که در طول عمر سیستم پخش می شود.
• گاهی اوقات، نیازهای توسعه پیچیده ضروری هستند اما برای راه حل ابری مناسب نیستند.
• حساسیت انتخاب یک شرکت ارائه دهنده معتبر بسیار بالاست.

 

On-premises-vs-Cloud-based

 

کدام یک را انتخاب کنیم؟ ERP Cloud ویا ERP on-premise 

راه حل های ERP زیادی برای مشاغل با هر اندازه ای وجود دارد و استقرار مبتنی بر ابر به کسب و کارهای کوچک امکان دسترسی به این خدمات را بهتر می دهد. مدل ابری مزایای قابل توجهی دارد، اما سفارشی سازی و نگرانی های امنیتی بالقوه آن به همان اندازه با اهمیت است و شرکت ها می بایست در هنگام انتخاب راه حل مناسب برای خود در این رابطه تحقیق و سپس تصمیم گیری نمایند.
سیستم‌های on-premise با پشتیبانی از سفارشی‌سازی و کنترل اطلاعات سعی در برطرف کردن این نگرانی ها دارند. با این حال، هزینه بالای اولیه این سیستم ها، شرکت‌ها را در زمینه میزان بودجه دچار محدوددیت می نماید.

در نهایت انتخاب هر یک از این سیستم ها بستگی به نیاز های هر شرکت و وضعیت مالی آنها دارد.

 

در تصویر زیر یک نمونه از مقایسه  روش های فوق برای ایجاد بستر در نرم افزار CRM را مشاهده میکنید:

 

تفاوت On-Premise و Cloud چیست؟

 

محمدرضا محمودی

محمدرضا محمودی هستم ، سعی شده در این وبلاگ مطالب مفید و کارامدی قرار بگیره ، از اینکه وقت میگذارید و مطالب رو مطالعه میکنید متشکرم... حتما نظرات خودتون رو ارسال کنید


امکان ارسال نظر موجود نیست