logo-mini
طراحی فروشگاه اینترنتی

دلایل استفاده از فروشگاه الکترونیکی – eshop

به اشتراک گذاری این پست

دلایل استفاده از فروشگاه الکترونیکی – eshop

جایگاه فروشگاه‌های اینترنتی در اقتصاد جهان

 

سال گذشته، پنجمین دوره از نظرسنجی‌های comScore و UPS انجام شد. در این نظرسنجی که ۵۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند، مشخص شد که میزان خرید آنلاین از خرید حضوری پیشی گرفته. این عدد که در سال ۲۰۱۴ برابر ۴۷٪ و در سال ۲۰۱۵ برابر ۴۸٪ بود، که در سال ۲۰۱۶ به ۵۱٪ رسید. این مسأله باعث شده که حتی فروشگاه‌های غیر دیجیتال بزرگی نظیر والمارت، از افت فروش خبر دادند.

این اقبال عمومی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی، همراه با روی گرداندن از کسب و کارهای فیزیکی، تغییراتی را در نظام اقتصادی و تجاری به وجود آورده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اقتصاد جهانی نوین

فروشگاه‌های اینترنتی، فرصت خرید و فروش را به صورت وسیع و در سطح جهانی برای افراد فراهم کرده‌اند. با وجود این فروشگاه‌ها، دیگر مرزهای جغرافیایی و زمانی معنایی ندارند. هرکس، هر کجا هم که باشد می‌تواند هر زمان از شبانه‌روز که می‌خواهد خرید کند، چرا که این نوع از فروشگاه‌ها همیشه باز هستند. از سوی دیگر، به آن دلیل که این فروشگاه‌ها در بستر اینترنت پیاده شده‌اند و از سوی تمام مردم دنیا قابل دسترسی هستند، با فروش کالا به مشتریانی خارج از کشور، مانند کاری که آمازون انجام می‌دهد، می‌توانند منبعی برای ورود ارز به کشور باشند.

مارکتینگ هدفمند

هم‌زمان با پیشرفت ابزارهای آماری و تحلیلی، فروشندگان قادرند اطلاعات بیشتری در مورد مشتریانشان کسب کنند. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تشخیص دهند مشتریانشان به چه چیزهایی علاقه دارند، چه پیشنهاداتی برای کدام قشر از آن‌ها جذاب‌تر بوده، کدام روش تبلیغاتی بیشتر آن‌ها را جذب کرده. تمامی این اطلاعات میتواند در اصلاح مداوم استراتژی‌های مارکتینگی به کار رود که حاصل آن افزایش فروش خواهد بود. دیگر نیازی به ارسال انبوه ایمیل‌ها به افراد نامرتبط نیست. با ارائه پیشنهاد صحیح، به افراد صحیح، قطعاً سود شما افزایش چشمگیری خواهد داشت. از سوی دیگر، این مسأله برای مشتریان نیز مزایایی دارد، از جمله أن که باعث می‌شود بتوانند راحت‌تر به محصولاتی که برایشان سودمند است دسترسی داشته باشند

یکپارچگی قیمت‌ها

وجود فروشگاه‌های اینترنتی، باعث می‌شود مشتریان بتوانند قیمت یک محصول را در فروشگاه‌های مختلف مقایسه کنند. حتی سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که این کار را برای مشتریان انجام می‌دهند. این مسأله باعث می‌شود نوعی شفافیت در بازار به وجود آمده و قیمت‌ها یکپارچه شود. از سوی دیگر، در مورد کالاهای نایاب یا بسیار محبوب هم، وجود فروشگاه‌های اینترنتی باعث می‌شود مشتریان بتوانند به راحتی تمامی محل‌های عرضه آن محصول را بیابند

فروشندگان مستقیم

وب‌سایت‌هایی هستند که به شکل مارکت‌پلیس عمل می‌کنند. این دسته از فروشگاه‌های اینترنتی، نیازی به انبارداری و یا تولید محصول ندارند. آن‌ها می‌توانند برای کسب و کارهای کوچک‌تری که ممکن است فروشگاه اینترنتی نداشته یا نیازمند ارجاع باشند، نقش واسطه را ایفا کنند. آن‌ها کمیسیونی دریافت می‌کنند، اما در عوض امکان حضور در بازاری وسیع‌تر را برای کسب و کارهای کوچک‌تر فراهم خواهند کرد.

البته فروشگاه‌های آنلاین هزینه‌های فروشگاه‌های فیزیکی را نیز ندارند.

 به طور کلی، خرید و فروش آنلاین از جنبه اقتصادی، یک فرایند برد، برد است. این روش استاندارد جدیدی است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از طریق آن خریدشان را انجام دهند. به دلیل سادگی و شفافیت بیشتر این نوع خرید، بسیاری از خریداران نسبت به خرید آنلاینشان احساس بهتری دارند. فروشگاه‌های آنلاین به فروشندگان هم کمک می‌کنند بیشتر دیده شوند و به بازار گسترده‌تری دسترسی داشته باشند.

از این جهت، به نظر می‌رسد، گرایش به خرید از فروشگاه‌های آنلاین هم‌چنان افزایش یابد.

محمدرضا محمودی

محمدرضا محمودی هستم ، سعی شده در این وبلاگ مطالب مفید و کارامدی قرار بگیره ، از اینکه وقت میگذارید و مطالب رو مطالعه میکنید متشکرم... حتما نظرات خودتون رو ارسال کنید


نظر بدهید