logo-mini

احتمال جایگزینی MariaDB با MySQL در فدورا 19

به اشتراک گذاری این پست

احتمال جایگزینی MariaDB با MySQL در فدورا 19

در جلسه ای که تیم توسعه توزیع محبوب فدورا داشتند پیشنهاد جایگزینی پایگاه داده MariaDB با MySQL ارائه شد و احتمال می رود که این جایگزینی در نسخه ی بعدی فدورا یعنی Fedora 19 که با نام گربه شرودینگر (Schrödinger’s Cat) است رخ دهد.

این پیشنهاد از طرف Jaroslav Reznik و از طریق لیست پستی فدورا اعلام شد و دلیل این پیشنهاد ترس از حرکت شرکت اوراکل به سمت مدل بسته نرم افزار است.

شرکت اصلی پشت MySQL که، MySQL AB بود توسط شرکت Sun خریداری شد و پس از آن نیز Sun توسط شرکت اوراکل خریداری شد.

MariaDB انشعابی از پروژه پایگاه داده MySQL می باشد و توسط برخی از توسعه دهنگان و برنامه نویسان اصلی MySQL تولید شده و به صورت open-source و دارای جامعه کاربری فعالی می باشد.و دارای موتور جدید و ویژگی هایی می باشد و گفتنی است MariaDB در برخی موارد سریع تر است.

 

با این اوصاف پروژه فدورا قصد دارد تا هر چه سریعتر روند جایگزینی MariaDB را با MySQL انجام دهد و چرخه ی توسعه آن را آغاز کنند که برای فدورا ۱۹ برنامه ریزی شده است.هر چند MySQL نیز همچنان قابل استفاده می باشد ولی به صورت پیش فرض احتمالا در فدورا ۱۹ از MariaDB استفاده خواهد شد و تیم توسعه فدورا قصد ندارند که به صورت همزمان از هر دو بسته پشتیبانی کنند.

گفتنی است بسته های MariaDB سازگاری لازم با بسته ها و کتابخانه های MySQL را دارا می باشند مگر در برخی موارد که بسته های مورد نظر توسعه داده می شوند.برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به اینجا مراجعه نمایید و برای دیدن تفاوت های اصلی بین MariaDB و MySQL به اینجا و برای سازگاری بین آنها به اینجا مراجعه کنید.

به هر حال این چنین حرکت هایی از سوی فدورا دور از انتظار نیست چرا که فدورا یک توزیع پیشرو می باشد و همیشه بر لبه ی فناوری حرکت می کند.

مرجع : https://mariadb.com

محمدرضا محمودی

محمدرضا محمودی هستم ، سعی شده در این وبلاگ مطالب مفید و کارامدی قرار بگیره ، از اینکه وقت میگذارید و مطالب رو مطالعه میکنید متشکرم... حتما نظرات خودتون رو ارسال کنید


1 نظر

    • محمد-
    • پنجشنبه, 1395/09/25 در 20:06-

    سلام مهندس عالی بود خسته نباشین فقط یه مطلبی هست اونم اینکه کاش به کارتون ادامه بدین واقعا سایتتون و مطالب توش عالین

نظر بدهید